Inledning Nuläge Vision Hemsidan

Verksamhetsberättelse för år 2009

Styrelsen för Ruda Samhällsförening  får härmed avge följande verksamhetsberättelse för 2009, som är föreningens 32:e år.

Ordinarie föreningsstämma hölls den 17 mars 2009 hos Rönnerholm Inredning AB i Ruda.

Styresen har från årsmötet haft följande sammansättning:

Ordförande: Inga-Lill Andersson
Vice ordförande
: Rune Hellquist
Kassör: Sven-Allan Törnqvist
Sekreterare:
Laila Hellquist
Ledamöter: Gerhard Borg, Ingrid
Bylund, Stig Karlsson, Kerstin Levin, Mikael Nåtling,

Suppleanter: John Andersson, Lennart "Snälen" Andersson, Majlis Axelsson, och Sune Olsson

Mötesverksamhet: Under året har 12 protokollförda styrelsemöten hållits.

• Januari & Februari: Som vanligt hade vi Julgransraskning/Knutsdans för ca 100 personer, därav många småbarn.
    Enligt tradition överräcktes varsin ros till Rudisarna på deras revypremiär.
    På skolans sportlov hade vi olika aktiviteter, som film, pyssel och disco. Punkten lånades ut till de polska barnhemsbarnens ”tavelmålning”.
    Bevakningsgruppen i Ruda, hade sitt första möte för året den 4 februari.

• Mars & April: Den 17 mars hade vi Årsmöte. 21 medlemmar kom och fick bl.a. höra Karl Johan Svensson berätta om företaget Rönnerholm Inredning och se på de blivande köken.
    Vi arbetade vidare med Aktivitetsparken och fick en dansbana från Rudalundsparken samt pengar av Ruda IF´s supporterklubb till att bygga en scen.
    Samhällsföreningen höll i aktivitet under Äldreveckan i Punkten. Lennart Petersson spelade dragspel för de 16 personer som kommit.
    Vi besökte en uppskattad vårkonsert, som hölls i Folkets Hus i Ruda med Oskarshamn Consert Band den 27/4.

• Maj & Juni: Loppis anordnades den 3 maj för att få in pengar till Punkten och ungdomsverksamheten.
    Samhällsföreningens styrelse arbetade vidare med Aktivitetsparken. Gräset klipptes, allt glas plockades upp och bassängen lagades. Scen och dansbana började ta form. Vi har även fått ett lotteristånd från Rudalundsparken av Ruda IF. En röjsåg har inköpts för att rensa i parken.
    Som vanligt planterades blommor ut i samhället. Denna gång fick vi bekosta alla blommorna själva.
    Bevakningsgruppen hade ett möte den 12/5. 2 poliser och 7 medlemmar kom. Sjukvårdsutrustning och mobiltelefon har införskaffats. Ytterligare ett möte har gått av stapeln.
    BRÅ och Folkhälsorådet har gått samman. RSF representerar byalagen där.
    Planeringen av återvinningsstationens utformning tog ett steg framåt.
    Samhällsföreningen medverkade på Högsbydagen med protester mot kommunens gräsklippningsbeslut

• Juli & Augusti: Samhällsföreningen deltog på Hornsö loppis. Vi har återfått tvårumslägenheten och har nu två uthyrningslägenheter, vilka storstädades.
    Den 16/8 var det Invigning av dansbanan i Aktivitetsparken. Kommunens projektsamordnare Jonas Högquist var invigningstalare. Vi hade kaffeservering med en jättelång rulltårta samt grillning av korv på grillplatsen. . Tyvärr kom inte så många Rudabor, men de som kom hade en trevlig eftermiddag.
    Bevakningsgruppen hade möte i slutet av augusti.
    Deltagit i ett Folkhälso/BRÅ-möte 27/8.

• September & Oktober: Den 5/9 anordnade vi en Höstfest i Aktivitetsparken. På programmet stod bl.a. uppträdande av en Line-dancegrupp från Oskarshamn (sponsrades av Ruda PRO), underhållning av Louise Bjällebo och dans. Samhällsföreningen sålde grillkorv, kaffe och hade tombola mm.
    En teater/kulturförening har bildats, där byalagen är medarrangörer. Planering inför november månads teater i Ruda.

Deltagit i ett Folkhälso/BRÅ-möte 21/10.
    En boksnurra med begagnade böcker från Ruda bibliotek har fått ställas upp i Konsum. Många är lockade av gratisböckerna. Flera hundra böcker har, i skrivande stund, fått nya ägare. Mycket bra!
    Planeringen inför årets Julmarknad började.

• November & December: Den 21/11 sattes julgranen traditionsenligt upp. ”Julgransgänget” bjöds som vanligt på smörgåsar och kaffe i Punkten.
    Teatern ”Kontaktannonsen” den 28/11 var mycket underhållande och trevlig. Samhällsföreningen bidrog med hjälp att sätta upp och ta ner rekvisita mm. Vidare stod samhällsföreningen för servering av kaffe med hembakat bröd. 43 personer såg teatern.
    Julmarknad hölls i år den 5/12 kl.13-16 i och utanför Punkten. Korv, knäckäpplen och glögg serverades i tältet utanför lokalen liksom loppisgrejer. Även vissa möbler från våra två lägenheter hittade köpare. Inomhus var ett tiotal försäljningsbord uppsatta. Samhällsföreningen sålde kaffe med dopp och hade en tombola, Julmarknaden var välbesökt och trevlig.
    Våra uthyrningslägenheter, som vi varit tvungna att återlämna till Stångå, tömdes på möbler och städades ur den 7/12. Migrationsverket behöver lägenheter och Stångå ska hyra ut till dem.
    Överblivna loppisgrejer och en del lägenhetsmöbler skänktes till Kupan i Högsby.
    Ett årsavslutningsmöte för styrelsen hölls den 16/12 med ”knytkalas” i Punkten. Vi summerade julmarknaden, planerade för Knutsdansen och smakade av den hemlagade julmaten.

Grannsamverkan i Ruda och Bevakningsgruppen som organiseras under Samhällsföreningen, har utsett Sune Olsson till huvudansvarig.

Övrigt: Vykort över Ruda finns till försäljning hos Konsum och hos Bilisten. Rudaboken finns till försäljning på Bilisten.
Samhällsföreningen kommer att säga upp sitt fasta telefonnummer och har f o m 1 jan 2010 mobilnummer 070-686 72 37.

Undertecknad av Styrelsen