Inledning Nuläge Vision Hemsidan

Verksamhetsberättelse för år 2008

Styrelsen för Ruda Samhällsförening  får härmed avge följande verksamhetsberättelse för 2008, som är föreningens 31:e år.

Ordinarie föreningsstämma hölls den 13 mars 2008 i Ruda Folkets Hus.

Styresen har från årsmötet haft följande sammansättning:

Ordförande: Inga-Lill Andersson
Vice ordförande
: Rune Hellquist
Kassör: Sven-Allan Törnqvist
Sekreterare:
Laila Hellquist
Ledamöter: Gerhard Borg, Ingrid
Bylund, Stig Karlsson, Kerstin Levin, Mikael Nåtling,

Suppleanter: John Andersson, Majlis Axelsson, Magnus Olofsson och Sune Olsson

Mötesverksamhet: Under året har 12 protokollförda styrelsemöten hållits.

• Januari & Februari: Som vanligt hade vi Julgransraskning/Knutsdans för ca 120 personer därav många småbarn. De lekledare, som lovat hålla i dansen, fick förhinder i sista stund. För att celebrera att Ruda satt upp julgran i 70 år, avfyrades ett praktfullt fyrverkeri, vilket skänkts av Tallåsenbygg i Ruda AB
    Enligt tradition överräcktes varsin ros till Rudisarna på deras revypremiär.
    Bevakningsgruppen   i Ruda, hade sitt första möte för året den 22 januari.
    Ruda utvecklingsmöte gick av stapeln i januari. Tyvärr var bara 10 personer närvarande. Majlis Axelsson och Mia Engström informerade om kommande ungdomssatsning i f.d. biblioteket. Det sökta Leaderprojektet på 50.000:- via EU kom väl till pass för inköp av möbler mm. Den 2/2 kl.14 hölls invigning av Aktivitetshuset Punkten av Christina Dahlén, fritidschef i kommunen. 78 personer kom till invigningen.

• Mars & April: Den 13 mars hade vi Årsmöte. 28 medlemmar kom och fick höra Johan Karlsson berätta om, hur han tänker om sitt övertagande av bensinstationen, verkstan och hyreshuset bredvid. Vidare berättade de nya ägarna till blomsteraffären, Eva och Johan Elmgren, om sitt företag.
    På  en idé från Kristina Roos pågår en novelltävling för ungdomar. RSF står bakom idén. Kristina har själv skaffat sponsorer till vinstpengarna.
    Vi arbetade vidare med den blivande Aktivitetsparken och hade en arbetsdag i mitten av april.
    Den 14/4 var det dags för ett utvecklingsmöte igen. Vi planerade vad vi skulle ta upp vid ”kommuntjänstemannabesöket” i maj. Vidare utsågs Sommarfestkommiteer från de olika föreningarna.
    Ruda Samhällsförening blev utsedd till ”Årets utvecklingsgrupp i Högsby kommun”. Vid en ceremoni den 24/4 i Tingssalen mottogs blommor, diplom, vandringspris och present samt en check på 5000:-

• Maj & Juni: Samhällsföreningens styrelse arbetade vidare med Aktivitetsparken. Gräset klipptes, allt glas plockades upp och bassängen lagades. Som vanligt planterades blommor ut i samhället. Kommunen bekostar plantorna.
    På anslagstavlorna i samhället sattes skyltar upp med ”www.ruda.se”.
    Sommarfestplaneringsmöten hölls i maj. Festen går av stapeln lördagen den 16/8.
    Den 12/5 blev kommuntjänstemannabesöket av. Totalt hade ett 20-tal Rudabor ställt upp. Det blev ett givande möte.
    Novelltävlingen lockade inte så många ”författare”. Men 3 duktiga vinnare korades den 18/5 och fick 1000:-, 500:- och 250:- i checkar från Sparbanken. Den 18/5 var det även loppis/basar och kaffeservering i Punkten.

• Juli & Augusti: Den 16/8 var det Sommarfest i Aktivitetsparken i nyinköpt tält. Allt var mycket lyckat. Pengarna från kommunen för ”Årets Utvecklingsgrupp”, hjälpte till att få festen att ”gå ihop”. Resultatet blev +-0.
    Vi har åter 2 lägenheter att hyra ut.

• September & Oktober: Emådalens utvecklingsgrupp anordnade en trevlig kulturkväll, som några ur styrelsen besökte.
    Vi har åtagit oss att hälsa nyinflyttade till Ruda välkomna med en informationsmapp. Kommunen sänder oss månatliga listor på vem som flyttat till Ruda.
    Planeringen inför årets Julmarknad börjar.
    Bevakningsgruppen har en träff för sponsorer/företagare och med polisen i slutet av oktober.

• November & December: Den 22/11 sattes julgranen traditionsenligt upp. ”Julgransgänget” bjöds som vanligt på smörgåsar och kaffe. Men denna gång var samkvämet i Punkten. Granen hade skänkts av Pär Johansson.
    Julmarknad hölls i år den 29/11 kl.14-18 i och utanför Punkten. Korv och glögg serverades i tältet utanför lokalen. Inomhus var ett tiotal försäljningsbord uppsatta. Samhällsföreningen sålde kaffe med dopp, lotterier, ljus och dörrkransar. Julmarknaden var välbesökt och trevlig.
    Ett  Årsavslutningsmöte för styrelsen hölls den 15/12 med ”knytkalas” i Punkten. Vi summerade julmarknaden, planerade för Knutsdansen och smakade av julmaten.

Grannsamverkan i Ruda som organiseras under Samhällsföreningen, har utsett Sune Olsson till huvudansvarig.

Övrigt: Vykort över Ruda finns till försäljning hos Konsum och hos Bilisten. Rudaboken finns åter till försäljning på Bilisten.
Samhällsföreningen har kvar samma telefonnummer som tidigare 0491-22275.

Underteckad av Styrelsen