Tidigare införda reportage

Till Hemsidan

Sidan skapades 16 juni  2002

RUDABOR PÅ RESA.

Ett besök på Huseby Bruk samt återinvigning av fröken Florence Stephens köksträdgård, fick några Rudabor uppleva under söndagen.

Ruda Samhällsförening, som av Högsby Kommun fick utmärkelsen "Årets By 2001" har för de 5000:- i prispengar gjort en bussresa. Vi tyckte att pengarna skulle komma så många Rudabor som möjligt till godo. Vi skickade ut en skriftlig inbjudan till alla i Ruda om att få deltaga, säger Inga-Lill Andersson, ordförande i Ruda Samhällsförening. Intresset var inte så stort som vi trott. Vi hyrde en mindre buss och for iväg och hade en mycket fin heldag säger Eva Kennedy, en av dem som varit med och hållit i arrangemangen för resan. På väg till Huseby Bruk (sydväst om Växjö) stannade vi på Lingongården. En jättetrevlig bondgård som sadlat om från djuruppfödning till restaurang, café och äventyrsplats för stora och små. Det hembakade brödet med kaffe smakade jättegott, innan vi fortsatte den sista biten till Huseby.

Jag tycker det var fantastiskt intressant att se den nyplanerade köksträdgården och alla de blommor och buskar som man planterat där säger Laila Hellquist, som var en av deltagarna. Det finns en ny sorts vindruvor ­ staketdruvan ­ som är härdig ända upp till zon 5. Den måste jag nog försöka plantera säger hon. Vi var också med på en mycket intressant guidad visning av Bruksherrgården/ Slottet kallat. Fröken Florence Stephens levde hela sitt liv i Bruksherrgården och nästan allt finns bevarat som då hon dog 1979.

Den vackra bruksmiljön med de olika husen längs gatan besökte vi också och passade där på att handla växter och naturprodukter. En mycket trevlig dag fick de intresserade Rudaborna vara med om.

(Du kan klicka på bilderna för att se dem i större storlek)

Utanför samhällsföreningens lokal samlas resenärerna för resan till Huseby bruk.

Fika med nybakat lingonbröd smakade bra efter en dryg timmas bussåkning. Lingongården var en trevlig bekantskap både för gammal och ung.
Vy från bygatan med sågmästarbostaden som idag inrymmer ett statarmuseum.
Köks och fruktträdgården som anlades av familjen Stephens i slutet av 1800-talet, är åter på väg att bli en produktiv och vacker nyttoträdgård. Under dagen invigdes denna nysatsning.
Archimedesskruven är en intressant pumpanordning där man skruvar upp vattnet med en skruv som snurrar i ett tråg. Den användes för att få upp vattnet till ån från de lågt belägna maderna i anslutning till sjön Åsnen som nybrukades i slutet på 1800-talet. Idag har dessa arealer fått återgå till det naturliga tillståndet och är ett värdefullt fågelskyddsområde.
På vägen hem rastar vi vid sjön Innaren och passar på att ta ett gruppfoto på deltagarna.

Läs mer om fantastiska Huseby bruk

Text: Rune, Bildtexter och foto: Sven-Allan